Poznaj właściwości witaminy B7!

Na stan naszego zdrowia oraz wygląd zewnętrzny ma wpływ wiele substancji. Niedobory niektórych z nich mają wpływ na nasze samopoczucie, zdrowie i wygląd. Jedną z takich substancji jest biotyna, czyli witamina B 7, której brak odbija się na kondycji naszej skóry oraz stanie włosów i paznokci.

Biotyna i jej właściwości

Biotyna jest witamina z grupy B, niestabilną, nietrwałą, wrażliwą na temperaturę oraz rozpuszczalną w wodzie. W naturze jest obecna zarówno w tkankach roślinnych, jak i zwierzęcych. Magazynowana jest w wątrobie.
Biotyna jest niezbędna do poprawnego funkcjonowania organizmu. Odgrywa dużą rolę w procesach przemiany materii, w syntezie kwasów tłuszczowych i metabolizmie białek. Zapotrzebowanie na biotynę wzrasta w stanach chorobowych, zwłaszcza gdy przyjmujemy antybiotyki, a także, gdy cierpimy na zaburzenia trawienne. Jest niezbędna w przypadkach zaburzeń krzepliwości, gdyż bierze udział w procesie tworzenia protrombiny. Dzięki biotynie utrzymywany jest w pełnej sprawności układ nerwowy, mięśniowy oraz kostno-stawowy. Wzrasta nasza aktywność i dobre samopoczucie. Witamina ta stabilizuje poziom cukru, obniża wrażliwość na ból oraz wpływa na wygląd zewnętrzny.
Biotyna zaopatruje komórki ciała w siarkę, która wpływa ochronnie na skórę, włosy i paznokcie. Dzięki temu ich stan się poprawia, włosy są mocniejsze, nie wypadają, paznokcie są twardsze, a skóra staje się ładniejsza, bez wyprysków i przebarwień.

Niedobory biotyny

Braki biotyny w organizmie odbijają się na wyglądzie zewnętrznym, a także na funkcjonowaniu całego organizmu. Pojawiają się różnego rodzaju dolegliwości somatyczne, a także zaburzenia psychiczne.

Objawy niedoboru biotyny:

  • Skóra (podrażniona, łuszcząca, sucha, szorstka, szara, pokryta wypryskami)
  • Paznokcie (cienkie, podatne na złamania)
  • Włosy (wypadają i siwieją)
  • Ogólne osłabienie organizmu
  • Obniżenie nastroju lub depresja
  • Zapalenie stawów, lub mięśni
  • Drżenie kończyn, bóle i mrowienie
  • Podwyższony poziom
  • Zaburzenia pokarmowe (brak apetytu, bóle brzucha, nudności)
  • Zmiany zapalne w jelitach

Źródła biotyny

Niedoborów biotyny można uniknąć poprzez prawidłową dietę lub przyjmowanie suplementów. W formie naturalnej biotynę można znaleźć w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych.

Naturalne źródła biotyny to:

  • Wątróbka
  • Żółtka jaj
  • Mąki (sojowa, ryżowa i pełnoziarnista)
  • Warzywa (marchew, szpinak, pomidory)
  • Orzechy (ziemne, włoskie, migdały)

Niestety nawet odpowiednie odżywianie nie wystarczy, gdy nadużywamy alkoholu lub pijemy duże ilości kawy i herbaty. Wtedy musimy pomyśleć o zażywaniu suplementów diety, które zawierają biotynę. Suplementy przydadzą się również wtedy, gdy nie przyjmujemy odpowiedniej ilości witaminy B 7 w pożywieniu.
Efekty suplementacji nie będą widoczne od razu, gdyż proces odnowy komórkowej trwa nawet kilka miesięcy. Dlatego lepiej nie dopuszczać do jej niedoborów, zdrowo się odżywiać, a w przypadku zażywania suplementów z biotyną, należy uzbroić się w cierpliwość.

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *