Jak zadbać o prawidłowe ciśnienie?

Prawidłowe ciśnienie wpływa na ogólny stan zdrowia przede wszystkim układu sercowo-naczyniowego, ale również układu nerwowego, a także prawidłowej pracy nerek. Dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad dotyczących dbania o zdrowie, jak odpowiednia ilość snu, właściwa dieta, unikanie stresu, a także aktywność fizyczna. Te cztery czynniki znacząco niwelują możliwość wystąpienia podwyższonego ciśnienia. Przy takich stanach najczęściej sięga się po leki na obniżenie ciśnienia. Przy lekkim nadciśnieniu pomocna może być również pokrzywa indyjska.

Po pierwsze odpowiednia dieta

Zbyt tłusta dieta prowadzi do gromadzenia się w wątrobie, a także naczyniach krwionośnych tłuszczy trans. Zaniedbania prowadzą do powstania złogów miażdżycowych, a w dalszej kolejności miażdżycy naczyń i tętnic, których konsekwencją są zatory i zawały serca. Nie warto na własne życzenie fundować sobie problemów zdrowotnych przez spożywanie przetworzonej żywności bogatej w szkodliwe tłuszcze. Niestety z powodu tempa życia i braku czasu wiele osób sięga po tzw. fast foody, które nie tylko są niezdrowe, ale przez dużą zawartość węglowodanów prowadzą także do otyłości. Zatem mamy do czynienia z dwoma czynnikami bezpośrednio wpływającymi na nadciśnienie. Tłuste mięso należy zastąpić tym chudym z kurczaka, indyka, cielęciną czy jagnięciną. Natomiast należy unikać wieprzowiny. Wołowina jest uważana za mięso, które korzystnie wpływa na produkcję erytrocytów. Niemniej jednak nie można jej spożywać w postaci smażonej w głębokim tłuszczu oraz jeść jej codziennie. Do diety najlepiej wprowadzić ryby morskie, bogate w kwasy omega, które korzystnie wpływają na absorpcje wapnia, a także bogate są w witaminę D, która pomaga w jego wchłanianiu. Nie można zapominać również o zielonych i czerwonych warzywach, które doskonale wpływają na układ sercowo-naczyniowy i zawierają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, a przede wszystkim witaminę A, E i K. Jeśli dołączy się do diety warzywa i owoce bogate w witaminę C i witaminę B, to dostarczamy organizmowi razem z mikro i makroskładnikami wszystkiego, czego potrzebuje. Warto sięgnąć również po suplementy diety takie jak pokrzywa indyjska. Jak udowodniły badania naukowców jest ona zdolna do obniżania ciśnienia zarówno skurczowego, jak i rozkurczowego i pomocna w przywracaniu organizmu w stan równowagi. Forskolina ponadto pomaga spalać tłuszcz, w związku z tym przyczynia się do oczyszczenia organizmu z zalegającej tkanki tłuszczowej. Wspomaga również zapobieganie zlepiania się płytek krwi. Pokrzywa indyjska zwana forskoliną rozszerza również naczynia krwionośne.

Po drugie unikanie stresu i wysypianie się

Bardzo istotne dla prawidłowego poziomu ciśnienia czyli 120/70 mm Hg bądź 130/80 mm hg, które mieszczą się w normie, jest zapewnianie organizmowi odpowiedniej dawki snu. Każdy człowiek średnio powinien spać przynajmniej 7 godzin, aby móc normalnie funkcjonować. Niedobór snu i stres może wpływać również na zaburzenia hormonalne, a te również przyczyniają się do nieprawidłowych wartości ciśnienia. Dlatego pośród codziennych obowiązków należy dbać również o chwilę relaksu i odprężenia, przy czym jego forma wcale nie musi być statyczna.

Po trzecie aktywność fizyczna

Osoby prowadzące siedzący tryb życia mają tendencję do nadciśnienia tętniczego. Codziennie niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej dawki ruchu i nie może to być jedynie przejście do samochodu i z powrotem. Wiele osób zaczyna to zauważać i np. uprawiać jogging, czy też nordic walking. Ta druga forma ruchu polecana jest właściwie dla wszystkich, niezależnie od stanu zdrowia, a mogą, a nawet powinny ją uprawiać osoby w podeszłym wieku, gdyż zapobiega nie tylko nadciśnieniu i miażdżycy, ale również osteoporozie. Bardzo dobrą formą ruchu niemal dla każdego jest również pływanie, czyli tradycyjny trening aerobowy. Trzeba wiedzieć, że tzw. trening kardio nie jest dla każdego. Jest to np. intensywny aerobik, czy również pływanie. Istotne jest tutaj czy nie cierpi się na przewlekłą chorobę serca. W takiej sytuacji ruch musi być dawkowany w odpowiedni sposób, a puls stale monitorowany. W takiej sytuacji polecane są raczej spacery niż średnio intensywny, czy tym bardziej bardzo intensywny ruch. Jednak dla osób zdrowy trening kardio jest bardzo korzystny i jak sama nazwa wskazuje korzystnie wpływa na serce. Powoduje rozszerzenie naczyń i poprawienie ogólnej wydolności organizmu, a także rzecz jasna wpływa na obniżenie ciśnienia.

Co zrobić kiedy nękają nas sporadyczne skoki ciśnienia?

W przypadku, gdy zdarzają się nam epizody podwyższonego ciśnienia nie jest to jeszcze powód do niepokoju, jeśli nie utrzymuje się ono dłużej niż kilka minut, gdyż może być po prostu wynikiem wzburzenia. Oczywiście czasem wpływają na nie sytuacje stresowe, które warto ograniczać. Jeśli podwyższone ciśnienie powtarza się cyklicznie i towarzyszą mu niepokojące objawy jak bóle i zawroty głowy, to koniecznie należy udać się na konsultację do lekarza. Oczywiście także nagły ból w klatce piersiowej powinien być alarmujący i skłaniający do jak najszybszego wezwania pogotowia.

Kiedy żyje się w stresie warto sięgać po suplementy diety, które korzystnie wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia tętniczego, jak pokrzywa indyjska. Forskolina przede wszystkim normuje poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, dlatego przy intensywnym, stresującym trybie życia warto po nią sięgać.

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *