Do czego potrzebna jest arginina?

Arginina jest aminokwasem, który jest niezastąpiony w naszym organizmie. Bierze udział w procesach fizjologicznych ludzkiego metabolizmu(np. detoksykacja ze zbędnych produktów przemiany materii czy synteza hormonu wzrostu).

Dodatkowo aminokwas ten ma wpływa na takie zadania jak:

  • regulacja pracy serca,
  • poprawienie funkcji śródbłonka naczyń krwionośnych,
  • zdolność cofania zmian miażdżycowych czy
  • budowanie masy mięśniowej.

Substancja ta wchodzi także w skład białka spermy, ale również wpływa na uwolnienie tlenku azotu, co skutkuje rozszerzeniem tętniczych naczyń krwionośnych. Arginina ma także wpływ na wyższą wydolność psychofizyczną i wzmocnienie odporności. Według przeprowadzonych badań ten kwas aminowy ma również wpływ na stan mikroflory jelitowej. Wpływa także na utrzymanie szczupłej sylwetki. Dodatkowo zmniejsza lepkość krwi, co jest jednoznaczne ze zmniejszeniem ryzyka powstania zakrzepów(które mogą przyczynić się do zawału serca czy udaru mózgu). Dzięki suplementacji tego aminokwasu zmniejsza się też ryzyko rozwoju cukrzycy i powikłań z nią związanych.

Istotne jest, że arginina jest substancją, która występuje naturalnie w takich produktach spożywczych jak:

  • orzechy i nasiona,
  • drób,
  • czerwone mięso,
  • soczewica,
  • szpinak,
  • owoce morza czy,
  • jajka.

Produkcja tej substancji przez organizm ludzki maleje w związku z jego starzeniem się. Z tego powodu zaleca się jej dostarczanie wraz z pożywieniem lub w formie suplementacji tej substancji w postaci:

  • wyizolowanej(aminokwas l-arginina) lub
  • syntetycznego związku(np. AAKG czy chlorowodorek lub jabłczan l-argininy).

Według ekspertów argininy nie można przedawkować przy dostarczaniu jej w ilości 5g dziennie. Natomiast dawkowanie powyżej 30g powinno być uzgodnione z lekarzem. Jednakże przy stosowaniu suplementacji argininy należy zwrócić uwagę na możliwe skutki uboczne. Skutki uboczne są zauważalne przede wszystkim przy stosowaniu tańszej formy argininy, czyli chlorowodorku argininy. Przy regularnym i długotrwałym stosowaniu argininy w tj postaci mogą pojawić się takie skutki uboczne jak:

  • zaburzenie funkcjonowania nerek i wątroby,
  • zakłócenie równowagi potasu we krwi,
  • możliwość odwodnienia, skurczów żołądka i biegunek oraz innych.

Ponadto arginina w postaci chlorowodorku argininy może potęgować działanie leków rozrzedzających krew przez co nawet prowadzić do krwotoków czy utrudniać gojenie się ran. Stosowanie argininy powinno być ostrożne w stosunku do dzieci, kobiet w ciąży i osób z  niskim ciśnieniem tętniczym i bradykardią(ze względu na zdolność do obniżania ciśnienia krwi). Ponadto w przypadku jakichkolwiek chorób czy stale spożywanych leków przed podjęciem decyzji o suplementacji argininy należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

Arginina jest cenioną substancją ze względu na takie efekty jak:

  • zmaksymalizowanie efektywności regeneracji potreningowej,
  • detoksykacja organizmu,
  • opóźnienie procesu starzenia,
  • pomoc w syntezie hormonu wzrostu i insuliny i inne.

Na podstawie informacji z:

  1. L-arginina- właściwości, dawkowanie i wpływ na organizm

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *